بلاگ

سئو چیست و چرا باید به آن اهمیت بدهیم ؟

دیجیتال مارکتینگ, سئو و بهینه سازیدر 14 آبان 1399

سئو یا بهینه‌سازی موتور جستجو (SEO) هنر و دانش کسب رتبه‌بندی بالاتر صفحات وب در موتورهای جستجو مانند گوگل است. از آ‌ن‌جایی که جستجو از اصلی‌ترین راه‌هایی است که افراد به کمک آن مطالب را به صورت آنلاین کشف ‌کنند، رتبه‌بندی بالاتر در موتورهای جستجو باعث افزایش بازدید وب سایت می‌شود.

در گوگل و سایر موتورهای جستجو، صفحه نتایج غالباً دارای تبلیغات پولی در بالای صفحه وقسمت پایین‌تر، نتایج عادی یا آن‌چه بازاریابان جستجو «نتایج جستجوی ارگانیک» می‌نامند، قرار دارد. از ترافیکی که از طریق سئو به‌دست می‌آید غالباً به عنوان «ترافیک جستجوی ارگانیک» یاد می‌شود تا از ترافیکی که از طریق جستجوی پولی حاصل می‌شود متمایز شود. جستجوی پولی اغلب به عنوان بازاریابی موتور جستجو (SEM) یا پرداخت به ازای هر کلیک (PPC) شناخته می‌شود.

seo

مزایای سئو

سئو بخش کلیدی بازاریابی آنلاین است چرا که جستجو یکی از اصلی‌ترین راه‌های جستجوی کاربران در وب است. در سال 2014، بیش از 5/2 تریلیون جستجو در سراسر جهان در تمام موتورهای جستجو مانند Google ، Bing ، Yahoo ، Baidu و Yandex انجام شده است. در اکثر وب‌سایت‌ها، ترافیکی که از موتورهای جستجو حاصل می‌شود (معروف به ترافیک «طبیعی» یا «ارگانیک») بخش عمده‌ای از کل بازدید وب سایت را تشکیل می‌دهد.

نتایج جستجو در یک لیست مرتب شده ارائه می‌شود و هرچه سایت بالاتر از آن لیست بازدید داشته باشد، ترافیک سایت بیشتر خواهد شد. مثلاً برای یک جستجوی معمولی، نتیجه جستجوی شماره یک، 40-60% از کل بازدید برای آن درخواست را دریافت می‌کند و برای نتیجه دو و سه به طور قابل توجهی ترافیک کمتر است. فقط 2-3٪ از جستجوگران فراتر از صفحه اول نتایج جستجو کلیک می‌کنند. بدین ترتیب، حتی پیشرفتی کوچک در رتبه بندی موتورهای جستجو باعث بازدید بیشتر وب‌سایت و همین‌طور فروش بیشتر می‌شود.

به همین دلیل، بسیاری از مشاغل و صاحبان وب‌سایت‌ها سعی می‌کنند نتایج جستجو را دستکاری کنند تا سایت آنها بالاتر از رقبای خود در صفحه نتایج جستجو (SERP) ظاهر شود. این‌جاست که سئو وارد عمل می‌شود.

نحوه عملکرد بهینه‌سازی موتور جستجو

موتورهای جستجو، مانند گوگل، از الگوریتم یا مجموعه‌ای از قوانین استفاده می‌کند تا تعیین کند که هرنتیجه سرچ در چه صفحه‌ای بیاید. این الگوریتم‌ها به گونه ای بسیار پیچیده به‌وجود آمده‌اند که صدها و یا حتی هزاران عامل مختلف رتبه بندی را برای تعیین رتبه‌بندی  SERPهایشان در نظر می‌گیرند. با این وجود، سه معیار اصلی وجود دارد که موتورهای جستجو برای تعیین کیفیت سایت و نحوه رتبه‌بندی آن به کار می‌برند:

  • لینک ها: لینک‌هایی از وب‌سایت‌های دیگر نقش اساسی در تعیین رتبه‌بندی سایت در گوگل و سایر موتورهای جستجو دارند. به همین دلیل، لینک عامل کیفیت از وب‌سایت‌های دیگر تلقی می‌شود، زیرا صاحبان وب سایت بعید است به سایر سایت‌های بی کیفیت لینک دهند. سایت‌هایی که از بسیاری از سایت‌های دیگر پیوند می‌گیرند از نظر موتورهای جستجو از اعتبار (به نام «PageRank» در گوگل) برخوردار می‌شوند، خصوصاً اگر سایت‌هایی که به آنها لینک می‌دهند معتبر باشند.
  • محتوا: موتورهای جستجو علاوه بر مشاهده لینک‌ها، محتوای یک صفحه وب را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهند تا مشخص کنند آیا به جستجویی خاص مرتبط هستند یا نه. بخش عمده‌ای از سئو در ایجاد محتوایی است که مرتبط با کلمات کلیدی که کاربران جستجو می‌کنند هست.
  • ساختار صفحه: سومین عامل کلیدی سئو ساختار صفحه است. از آنجا که صفحات وب با HTML نوشته می‌شوند، ساختار کد HTML روی توانایی موتور جستجو در ارزیابی یک صفحه تأثیر می‌گذارد. درج کلمات کلیدی مرتبط، در عنوان، URL و سرصفحه‌ها و اطمینان از در جریان بودن سایت، اقداماتی است که دارندگان سایت می‌توانند برای بهبود سئو سایت خود انجام دهند.

تکنیک‌های بهینه‌سازی موتور جستجو

تحقیق کلمات کلیدی

درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو اولین مرحله از روند بهبود رتبه‌بندی جستجوی سایت است. درواقع بهبود رتبه سایت شامل استفاده از تکنیک‌های مختلف سئو برای بهینه‌سازی سایت برای جستجو است:

  • تحقیق کلمات کلیدی: تحقیق کلمات کلیدی اغلب نقطه شروع سئو سایت است و شامل بررسی این نکات است که سایت در حال حاضر برای چه کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌شود، رقبا برای چه کلمات کلیدی رتبه‌بندی می‌شوند و دیگر مشتریان بالقوه به دنبال چه چیزی هستند. شناسایی اصطلاحاتی که جستجوگران در جستجوی گوگل و سایر موتورهای جستجو به کار می‌برند، مشخص می‌کند که کدام محتوای موجود را می‌توان بهینه کرد و کدام محتوای جدید را می‌توان ایجاد کرد.
  • بازاریابی محتوا: پس از شناسایی کلمات کلیدی بالقوه، بازاریابی محتوا وارد عمل می‌شود. این می‌تواند به روزرسانی محتوای موجود یا ایجاد محتوای کاملاً جدیدی از محتوا باشد. از آنجا که گوگل و سایر موتورهای جستجو به محتوای با کیفیت بالا اهمیت می‌دهند، مهم است که تحقیق کنید چه محتوایی از قبل موجود است و همین‌طور محتوای جذاب ایجاد کنید که تجربه کاربری مثبتی را ایجاد کند و شانس بالایی در نتایج موتور جستجو داشته باشد. محتوای خوب همچنین شانس بیشتری برای به اشتراک گذاشتن در شبکه های اجتماعی و جذب لینک دارد.
  • لینک سازی: از آنجا که لینک‌ها از وب‌سایت‌های خارجی (در سئو به آن‌ها اصطلاحاً «بک لینک» گفته می‌شود) از اصلی‌ترین عوامل رتبه‌بندی در گوگل و سایر موتورهای جستجوی مهم است، بنابراین به دست آوردن بک لینک با کیفیت بالا یکی از عومل کلیدی است که سئوکاران دارند. این می‌تواند شامل تبلیغ محتوای خوب، دسترسی به سایر وب‌سایت‌ها و ایجاد ارتباط با مدیران وب سایت، ارسال وب سایت به دایرکتوری های وب مربوطه و جذب لینک از وب‌سایت‌های دیگر باشد.
  • بهینه سازی در صفحه: علاوه بر عوامل خارج از صفحه مانند پیوندها، بهبود ساختار واقعی صفحه مزایای فوق العاده ای برای سئو دارد و عاملی است که کاملاً تحت کنترل مدیر وب سایت است. تکنیک‌های معمول بهینه‌سازی در صفحه شامل بهینه سازی URL صفحه برای ترکیب کلمات کلیدی، به روزرسانی تگ عنوان صفحه برای استفاده از عبارات جستجوی مرتبط و استفاده از ویژگی alt برای توصیف تصاویر است. به روزرسانی تگ‌های متا (مانند تگ توضیحات متا) نیز می‌توانند مفید باشند؛ این تگ‌ها تأثیر مستقیمی بر رتبه بندی جستجو ندارند، اما نرخ کلیک را از SERP ها افزایش می‌دهند.
  • بهینه‌سازی معماری سایت: پیوندهای خارجی تنها عاملی نیستند که برای سئو اهمیت داشته باشند، پیوندهای داخلی (پیوندهای موجود در وب‌سایت شخص خود) در سئو نیز نقش زیادی دارند. ایجاد و نقشه سایت XML هم‌چنین راهی مناسب برای صفحات بزرگتر است تا به موتورهای جستجو کمک کند تا تمام صفحات سایت را کشف کنند و به جریان بیندازند.
  • نشانه‌گذاری معنایی: دیگر استراتژی سئو که کارشناسان سئو از آن استفاده می‌کنند بهینه‌سازی نشانه‌گذاری معنایی وب سایت است. نشانه‌گذاری معنایی (مانند Schema.org) برای توصیف معنای موجود در محتوای یک صفحه استفاده می‌شود، مانند کمک به شناسایی نویسنده یک مطلب یا موضوع و نوع محتوای صفحه. استفاده از نشانه‌گذاری معنایی می‌تواند به بخش های غنی نمایش داده شده در صفحه نتایج جستجو کمک کند، مانند متن اضافی، ستاره های مرور و حتی تصاویر. قطعه‌های غنی در SERP تأثیری در رتبه‌بندی جستجو ندارد، اما می‌تواند CTR را از جستجو بهبود بخشد، و در نتیجه باعث افزایش ترافیک ارگانیک شود.

ابزارهای برتر سئو

به عنوان یک رشته کاملاً فنی، ابزارها و نرم‌افزارهای زیادی وجود دارد که سئوکاران برای کمک به بهینه‌سازی وب‌سایت‌ها به آ‌ن‌ها اعتماد می‌کنند. در زیر برخی از ابزارهای رایگان و همچنین غیررایگان که معمولاً مورد استفاده قرار می‌گیرند را معرفی کرده ایم:

  • گوگل وب‌مستر: کنسول جستجوی گوگل (که قبلاً با نام «گوگل وب‌مستر» شناخته می‌شد) ابزاری رایگان است که توسط گوگل ارائه می‌شود و ابزاری استاندارد در جعبه ابزار سئو است. این ابزار GSC رتبه‌بندی و گزارشات ترافیک را برای کلمات کلیدی و صفحات برتر ارائه می‌دهد و می‌تواند به شناسایی و رفع مشکلات فنی در محل کمک کند.
  • برنامه ریز کلمات کلیدی گوگل ادز: Keyword Planner یکی دیگر از ابزارهای رایگان ارائه شده توسط گوگل به عنوان بخشی از محصول گوگل ادز آن‌ها است. حتی اگر برای جستجوی پولی طراحی شده باشد، می‌تواند ابزاری عالی برای استفاده در سئو باشد؛ زیرا پیشنهادات کلمات کلیدی و حجم جستجوی کلمات کلیدی را ارائه می‌دهد، که می‌تواند هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی مفید باشد.
  • ابزار تحلیل بک لینک: تعدادی ابزار تجزیه و تحلیل پیوند وجود دارد که دوتای اصلی‌شان AHREF و Majestic هستند. ابزارهای تجزیه و تحلیل بک لینک به کاربران این امکان را می‌دهند تا تجزیه و تحلیل کنند که کدام وب‌سایت‌ها به وب سایت خود یا وب‌سایت‌های رقبا لینک می‌دهند و می‌توانند برای یافتن پیوندهای جدید در حین ایجاد لینک استفاده شوند.
  • پلتفورم‌های سئو: پلتفورم‌های مختلف سئو وجود دارند که بسیاری از ابزارهایی را که سئوکاران برای بهینه‌سازی سایت‌ها نیاز دارند، گرد هم می‌آورد. برخی از محبوب‌ترین‌ها شامل Moz ، BrightEdge ، Searchmetrics و Linkdex هستند. این ابزارها رتبه‌بندی کلمات کلیدی را پیگیری می‌کنند، به تحقیق در مورد کلمات کلیدی کمک می‌کنند، فرصت‌های جستجو در سایت و خارج از صفحه را شناسایی می‌کنند و بسیاری از کارهای دیگر مربوط به سئو.
  • رسانه های اجتماعی: اکثر رسانه‌های اجتماعی تأثیر مستقیمی بر سئو ندارند اما می‌توانند ابزاری مناسب برای شبکه سازی با سایر مدیران وب و ایجاد روابطی باشند که منجر به ایجاد لینک‌سازی و فرصت ارسال پست های مهمان شوند.

بهینه‌سازی ترافیک جستجو: از کلیک ها تا تبدیل‌ها

بهینه‌سازی موتور جستجو اگر به درستی انجام شده باشد می‌تواند به طور چشمگیری میزان بازدیدی که یک وب‌سایت دریافت می کند را افزایش دهد، اما همه این ترافیک جستجو تا زمانی که توسط مشتریان پرداخت نشود، به رشد شغلی کمک نمی‌کنند. اینجاست که بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) آغاز می‌شود.

بهینه‌سازی نرخ‌ تبدیل شامل استفاده از روش‌هایی مانند آزمایش A / B برای ایجاد تغییرات در وب‌سایت‌ها و اندازه‌گیری تأثیر آن‌ها بر نرخ تبدیل سایت است. بازاریابان جستجوی موفق می‌دانند که صرفاً مراجعه به یک سایت کافی نیست، کاری که بازدیدکننده پس از ورود به سایت انجام می‌دهد به همان اندازه مهم است.

CRO زمانی فرآیندی دشوار و کاملاً فنی بود، اما به لطف نرم‌افزاری مانند Optimizely ، اجرای تست‌هایی برای بهبود تبدیل در سایت شما به آسانی درج یک خط جاوا اسکریپت است. از همه بهتر، ویرایشگر بصری Optimizely به شما این امکان را می‌دهد تا بدون نیاز به نوشتن یک خط کد، در سایت تغییر ایجاد کنید.

دیدگاه خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.